«Ένα φλεγόμενο βυτιοφόρο με 7,2 τόνους υγροποιημένο αέριο είναι ό,τι πιο εκρηξιγενές υπάρχει…» εξήγησε ο εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής για το συμβάν στην Αθηνών – Κορίνθου»
Η φωτιά αντιμετωπίστηκε άμεσα και κατεσβέσθη και οι υπεύθυνοι έχουν αφήσει το αέριο να διαφύγει στην ατμόσφαιρα.
Ειδικότερα η ανακοίνωση Πυροσβεστικής αναφέρει:
«Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος ενημερώθηκε στις 12:20, εχθές Πέμπτη 17 Αυγούστου, για πυρκαγιά σε βυτιοφόρο όχημα στο 46 χλμ της Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Κόρινθο και στο ύψος της Κακιάς Σκάλας, στην περιοχή των Μεγάρων.
Άμεσα μετέβησαν στο σημείο της πυρκαγιάς 33 πυροσβέστες με 11 οχήματα και πραγματοποίησαν την κατάσβεσή της. Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε διαρροή του φορτίου, το οποίο αποτελούνταν από 7,2 τόνους υγραερίου, μείγματος κίνησης για οχήματα. Εξαιτίας της επικινδυνότητας της κατάστασης, εφαρμόστηκε το Πρωτόκολλο Ενεργειών, με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας για την απομάκρυνση του επικίνδυνου φορτίου, ενώ με τη χρήση θερμικής κάμερας πραγματοποιούνταν διαρκώς έλεγχος της θερμοκρασίας.
Καθ’ όλη τη διαδικασία της επιχείρησης απομάκρυνσης του επικίνδυνου φορτίου, το Πυροσβεστικό Σώμα διέθεσε εναέρια επιτήρηση με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος και συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).
Με δεδομένη τη τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής, όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της.
Σημειώνεται επίσης ότι ανακριτικοί υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος συνέλαβαν τον οδηγό του βυτιοφόρου οχήματος.
Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά.
Ο εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής, αναφέρθηκε στο θλιβερό περιστατικό που συνέβη το 1999 και τις απώλειες των ανθρώπων που βρίσκονταν σε απόσταση 200 μέτρων όταν μετά από πρόσκρουση αυτοκινήτου σε βυτιοφόρο με προπάνιο, το βυτιοφόρο τυλίχθηκε στις φλόγες και η τρομακτική έκρηξη σκόρπισε το θάνατο.
Ερωτηθείς τι μπορούσε να προκαλέσει μια πιθανή έκρηξη στο βυτιοφόρο κατά τη διάρκεια της πολύωρης διαδικασίας μετάγγισης του φορτίου τόνισε ότι «τα πρώτα θύματα θα ήταν όσοι βρισκόντουσαν πλησίον του οχήματος όπου γινόταν η όλη διαδικασία και στη συνέχεια σίγουρα τα τμήματα, τα μεταλλικά αντικείμενα, οι λαμαρίνες του οχήματος, με βάση την εμπειρία του παρελθόντος, ενδεχομένως να εκτινάσσονται σε αποστάσεις που θα ξεπερνούσαν τα 300 μέτρα. Ας κρατήσουμε το γεγονός ότι όλα πήγαν καλά» πρόσθεσε.
«Φαινόμενο Bleve»: Το τρομακτικό τροχαίο στην Εθνική στα καμενα Βούρλαπου θέρισε όσους βρίσκονταν σε ακτίνα 200m
Την 1η Μαΐου του 1999 ήταν μια από τις ημέρες εκείνες που έχουν τοποθετηθεί στη σύγχρονη πορεία της χώρας στα μαύρα κατάστιχα.
Ήταν στο 178ο χλμ. Αθηνών-Λαμίας όταν άνδρες της τροχαίας σταμάτησαν ένα βυτιοφόρο που μετέφερε προπάνιο, στο πλαίσιο του ελέγχου της εφαρμογής του μέτρου απαγόρευσης κυκλοφορίας φορτηγών στα δύο εθνικά οδικά δίκτυα.
Στο ύψος της παράκαμψης για Καμένα Βούρλα ο 39χρονος Ανδρέας Παπακωνσταντίνου σταματάει το βυτιοφόρο και κατεβαίνει από το όχημα για να ελεγχθεί από τους αστυνομικούς. Όσο όμως εκείνος δέχεται τον έλεγχο, το βυτιοφόρο είναι σταματημένο σε ένα σημείο που οι πιθανότητες για τροχαίο είναι επικίνδυνα πολλές.
Ένα μικρό φορτηγό που μετέφερε κρέατα καταλήγει με φόρα πάνω στο βυτιοφόρο και εκεί γράφεται η αρχή μιας ανείπωτης τραγωδίας. Γιατί όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο και περιλαμβάνει ένα βυτιοφόρο που μεταφέρει προπάνιο, δύσκολα αποφεύγεται η τραγωδία.
Οι τρεις πυροσβέστες, ο πυρονόμος Σωτήρης Σταμέλος και οι αρχιπυροσβέστες Στάθης Ριζόπουλος 41 και Νίκος Νικολάου 39 χρόνων, κάνουν ό,τι μπορούν με τις μάνικες για να σβήσουν τη φωτιά, αλλά είναι πια αργά.
Η έκρηξη που ακολουθεί τους εκτινάσσει 150 μέτρα μακριά και βρίσκουν ακαριαίο θάνατο. Ο οδηγός του βυτιοφόρου που έχει απομακρυνθεί 200 μέτρα, δέχεται μια λαμαρίνα που είχε εκτοξευτεί από την έκρηξη και πεθαίνει. Ο 35χρονος Κώστας Μανανάς, ο οδηγός του φορτηγού που μετέφερε τα κρέατα, εξαϋλώνεται και το σώμα του δεν βρίσκεται ποτέ.
Εκτός από τους νεκρούς, 14 άτομα τραυματίζονται σοβαρά από το ωστικό κύμα, ενώ από τύχη δεν υπήρξαν άλλες απώλειες, μιας και η καμπίνα του βυτιοφόρου που εκσφενδονίστηκε στα 700 μέτρα, έσκασε πάνω σε προαύλιο καφετέριας που ήταν κλειστή λόγω Πρωτομαγιάς.
Θραύσματα των δύο οχημάτων (λέγεται ότι) βρέθηκαν σε απόσταση ως και 1.000 μέτρων, ενώ ενδεικτικό της τραγωδίας είναι πως ο τροχονόμος Αθανάσιος Τζουβάρας που είχε σταματήσει το βυτιοφόρο, έπαθε νευρικό κλονισμό και διεκομίσθη στο νοσοκομείο.
Σε περιπτώσεις όπως του προπανίου, όταν υπάρξει έντονη πίεση, σαν κι αυτή που προκάλεσε η σύγκρουση, έχουμε το φαινόμενο BLEVE
ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ BLEVE
Η έκρηξη αναβράζοντος υγρού διαστελλόμενου αερίου (BLEVE: Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion) προκαλείται από τη ρήξη ενός δοχείου που περιέχει υγρό υπό πίεση πάνω από το σημείο βρασμού του.
Εάν ένα υγρό είναι σε ένα ασφαλισμένο χώρο π.χ. δεξαμενή και υπερθερμανθεί ως αποτέλεσμα της εξωτερικής έκθεσης πυρκαγιάς, η πίεση στο εσωτερικό του δοχείου αυξάνεται. Με τον τρόπο αυτό προκαλείται άνοιγμα της βαλβίδας εκτόνωσης, η οποία επιτρέπει στον ατμό υπό πίεση να ξεφύγει. Καθώς η στάθμη του υγρού στο δοχείο μειώνεται, οι φλόγες προσκρούουν στα τοιχώματα πάνω από τη στάθμη του υγρού. Έτσι το τοίχωμα θερμαίνεται ταχέως, αδυνατίζει και στη συνέχεια καταλήγει σε καταστροφή.
Καθώς το υγρό μετατρέπεται σε αέριο διαστέλλεται. Σε ένα εξαεριζόμενο δοχείο, αυτό θα προκαλέσει το αέριο και το υγρό να καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο αφού το προκύπτον αέριο καταλαμβάνει περισσότερο χώρο από ότι το υγρό. Στο σφραγισμένο δοχείο δεν μπορούν να καταλάβουν περισσότερο χώρο κι έτσι αυξάνεται η πίεση.
Η θερμοκρασία βρασμού του υγρού εξαρτάται από την πίεση. Υψηλές πιέσεις θα αποδώσουν υψηλές θερμοκρασίες βρασμού.Πολλές ουσίες που αποθηκεύονται συνήθως ως υγρά όπως π.χ. το CO2, προπάνιο και άλλα παρόμοια βιομηχανικά αέρια έχουν θερμοκρασίες βρασμού σε ατμοσφαιρική πίεση πολύ κάτω από την θερμοκρασία δωματίου.
Οι συνέπειες ενός φαινομένου BLEVE είναι:
- ωστικό κύμα υπερπίεσης
- θερμική ακτινοβολίας
- θραύσματα που εκτινάσσονται σαν πύραυλος
Τα παραπάνω μπορούν να προκαλέσουν τραυματισμό και ζημιές σε κατασκευές ακόμα και θάνατο. Μπορεί να εμφανιστούν σε μεγάλη απόσταση από την πηγή BLEVE.